Monday, April 10, 2006

Presentation av bloggen

Den här bloggen kommer tillägnas det jag skriver som är av lite mer poetisk eller skönlitterär karaktär än det jag skriver på min vanliga blog. En del på svenska. Some in english. (Är man språkligt förvirrad så är man...)

Bloggens namn kommer från rysk mytologi. Så här beskrivs Alkonost på Wikipedia;

"Alkonost is the bird of paradise on Russian legends, a miraculous bird with a woman's face.

Alkonost lays eggs on the sea-shore, then puts them into the water, becalming the sea for six or seven days; and on the sixth or seventh day Alkonost's nestlings hatch and a storm begins. Alkonost has a very loud and sweet voice; those who hear it will forget all they know and wish.

The name Alkonost came from the name of Greek demi-goddess Alcyone transformed by gods into a kingfisher.

For Orthodox Church Alkonost personify God's Will. She lives in paradise but goes into our world to deliver a message. Her voice is so sweet that anybody hearing it can forget everything."

När jag var tio hade jag egentligen inte den blekaste aning om vad eller vem Alkonost var, men jag döpte min första diktbok till det för att jag tyckte att det lät så vackert. Längtansfullt, vemodigt och hoppfullt på samma gång. Därför känns det inte mer än rätt att mitt första försök till någon slags oorganiserad poesi- och textbok på nätet ska få samma namn. Och förhoppningsvis kommer kanske något av det som publiceras här väcka några känslor hos er som läser det och kanske till och med få er att glömma vardagen en stund...

/ Eira Karlsdotter

0 Comments:

Post a Comment

<< Home